fredag 14 september 2012

Hur känns det att må bra?

 
Hur känns det att må bra? Den frågan ställde jag mig i veckan som gick....
Jag och flickorna hade uppsökt en kinesolog för att kontrollera våra allergier.... S var frisk, J hade vissa allergier att ta tag i och jag var blockerad. Ja, det var stopp i systemet, hon kunde inte se vad jag reagerade mot då det var blockeringar som vi först måste ta oss igenom. Jag ska tillbaka till henne nästa vecka så jag återkommer i den frågan. Under åren som gått, sedan 1998 då jag fick min diagnos fibromyalgi, och senare även IBS-  irritabel tarm , och laktosintolerent så har jag många, många gånger undrat. Vad är bra? Hur mår jag när jag mår bra? Jag vet inte, det är länge sdan livet bara flöt på, sedan varje dag kändes OK! Jag har provat homeopati, akupunktur, massage, slutat äta rött kött, mm. Allt för att höja välmåendet...
 
På livets tuffa väg har jag hittat några bitar som är viktiga för mig:
 
1.  Mindfulness, att vara här och nu! Jag gör övningar varje dag, det är svårt men blir lättare och lättare.
2. Kosten, jag äter LCHF kost, magen blir lugnare och jag själv piggare.
3. Lyssnar på kroppen, jag är bra mycket bättre på att lyssna in vad kroppen försöker berätta för mig...
4. Planering: Det får inte vara för mycket bokat varje vecka förutom jobbet, då blir det obalans. Jag måste alltså säga NEJ, fast det är roliga saker och saker jag vill göra... Annars blir det inte bra, tröttheten och orkeslösheten tar över.
 
Men jag är grymt nyfiken på vad som händer på nästa besök hos kinesologen. Så jag går dit, kollar vad som händer och sedan får vi se vad jag ändrar för att må bra. För må bra det vill man ju, men vad är det för mig?
DET är mitt liv! och mitt ansvar att må bra! Oavsett, vad det är.....

För: "Det ska va gott att leva annars kan det kvitta, fint att leva annars kan det kvitta...."
 
Så i jakten efter balansen fortsätter jag med det som jag vet är bra för mig.
 
Ha en go fredag och bra start på helgen!
 
Kram Aase!

Inga kommentarer: