lördag 3 november 2012

Att vara i en kreativ bubbla.

Mitt forum för att samla energi är att vara kreativ. Min kreativitet har visat sig i olika former under mitt liv. Redan som åttaåring fick jag ett nystan garn och en virknål av mamma och mina första alster fick sin form. Tror det första var en grytlapp till mormor i julklapp :) Jag har hållt mig till det textila materialet väldigt länge, sytt, stickat, virkat tror att det enda jag inte uppskattat så där jätte mycket är broderi. Att väva och knyppla har jag inte heller gjort. När barnen var små sydde jag mycket av deras kläder, nya klänningar till jul och midsommar under flera år. När Rasmus föddes blev det superkul att finna roliga/fräcka killkläder att sy, en ny utmaning. Att gå in i en tyg affär och se alla vackra mönster och färger triggade ett begär av att få använda tygerna. Nu är det likadant med mitt kort och layoutskapande, alla vackra färger och mönster på papper som finns, ger ett begär av att få skapa i dem. Jag har dessutom vidare utvecklat min kreativitet genom att sätta färg på ett vitt papper/canvasduk. Att använda sig av de tekniker som jag kan på olika sätt ger bara mer och mer. Jag blir tokinspirerad av nytt material som jag ser och samlar på mig inspiration på olika sätt. Bara att se en vacker höstfärg på träden i skogen, eller en mjuk sten. Att se hur barnen jobbar med det material som finns på förskolan kan också ge inspiration. För att inte tala om den kompetensutbildningen jag går på nu, Ateljérista, ger mig i inspiration. Att använda olika färger på olika sätt ger så mycket. Bara att våga allt detta är ett stort steg för min del. Jag skapar mycket för egen del, för mitt eget välbefinnande. Så när människor berömmer mig har jag svårt att ta till mig detta. Därför var det extra kul när jag började sälja lite kort. Först var det några på mitt gamla jobb som ville beställa och nu finns det alltid några på lager. Så underbart att andra vill köpa det jag gör....
 
Nu har jag något annat roligt på gång i min kreativa bubbla. Jag skapar för att andra ska få ta del av det jag gör. Jag grunnar och filurar på ett bra budskap eller bra tema. Jag njuter av att vara i min kreativa bubbla. Där mår jag gott, där finner jag inre ro och där vilar kroppen medan själen jobbar. Ibland kan jag bli lite stressad, men då handlar det om att tiden inte riktigt räcker till.  Att det finns andra "måsten" som ska gå före :) Nåja, det är ändå mycket tid jag ger mig själv för att vara i min kreativa bubbla... Nu ska jag tillbringa lite tid i min bubbla innan jag ska på kalas för finaste systerdottern. Har gjort något som jag själv gillar lite extra mycket som ett komplement till presenten... Men det får jag visa i morgon ifall hon tjuvkikar här inne i bloggen.
 
Ha en underbar dag, tänd ett ljus och minns dem som inte längre finns med oss i vår värld!!!
 
Kram Aase!

1 kommentar:

Kajsa sa...

det är alltid så himla kul att följa dej i din skapandeutveckling, du är allt lite motig i början men sen så blommar du upp och går förbi mej med hästlängder med det du gör. du skulle aldrig göra kort, det passar dej, för liten yta, och se hur du nu gör, nu sitter jag där, jag som gjort kort längre och bara gapar, fattar inte hur du gör, hur du hittar inspiration och BARA gör. fattar inget! men hejja hejja, det är kul att vara med dej, skapa med dej, läsa det du skriver och bara få dela det du tar dej för i livet. jag ser framemot ditt nya projekt och se vart det leder dej, vet att det kommer att leda dej mil i från min egna kreativitet, men jag "tröstar" mej med att du är 8 år äldre än jag.. jag hinner.. fniss.. ha det gott allra goaste syster..